Elektrisch

Vuurwerk !

Toen ik de accu geplaatst had en het contact aan zette, vlogen de zekeringen mij om de oren. Wat krijgen we nu weer? Zoeken dus waar de sluiting zit. Achter het dashbord , aan de rechter kant, zitten de verbindingen tussen de voorste en de achterste draadboom. Deze losgemaakt en nog eens geprobeerd. Aan de achterste zit gelukkig niet alle elektriciteit voor het dashboard. De zekeringen bleven heel, dus het zit in de achterste draadboom. Dus deze in z'n geheel gedemonteerd. De draadboom loopt via de rechter kokerbalk naar achteren. Dus ook de bekleding rondom deze kokerbalk losgehaald en de achterbank er uit. Naast de achterbank, bij de overgang van de kokerbalk naar het achtercompartiment zag ik schroeiplekken. Hier was de draadboom beschadigd en maakte kortsluiting. Zowel de draden onderling als tegen de massa!

 

Gelukkig heb ik een donorauto. Daar de achterste draadboom uitgehaald. Deze zag er nog goed uit. Op de plaatsen waar de draadboom bochten maakt, extra verstevigd met katoenen isolatieband. Uit voorzorg. Toen weer door de kokerbalk gelegd en aangesloten. Wel even uitzoeken hoe de achterlichten aangesloten moeten worden. Het bekende verhaaltje van het groen-blauwe en het blauw-groene draadje. En alles doet het uiteindelijk weer zoals het hoort.

De opbouw luidspreker op de hoedenplank was door de zon helemaal vergeeld en krom getrokken. Op de sloop een andere gehaald met een rooster zodat hij netjes ingebouwd kan worden. In de hoedenplank en het onderliggende metaal zijn daar vanuit de fabriek al de voorbereidingen voor gemaakt.

De bedrading hiervoor heb ik, samen met de draad voor het mistachterlicht netjes door de linker kokerbalk gelegd. Deze lagen gewoon onder de mat.