Het subframe

Bij de koop stond al vast dat de Wolsely de beste van de twee Gliders was. Deze auto wordt dus weer rijdend gemaakt. Ook had ik bij de koop al ontdekt dat het achter subframe op sommige plaatsen totaal doorgerot was. Maar we hebben nog een donor auto. Dat subframe was goed. Er onder uit gehaald, schoon gemaakt, ontroest en in de Hamerite gezet. Dat is snel opgeschreven, maar in het subframe zitten ook de veerbollen (zie verder op) en de stabilisatiestangen en torsiestangen. Deze moesten er natuurlijk eerst uit. Eén torsiestang bleek gebroken. Geen gebrek aan onderdelen met twee auto's.

 

 

 

Het subframe weer in elkaar gezet met nieuwe rubbers. Dat koste aardig wat moeite en kracht, want de torsiestangen staan onder spanning. Meteen de achterremmen nagekeken en de leidingen binnen het subframe vervangen.

 

 

Nu het subframe verwijderd was, kon de staat van het plaatwerk ook goed bekeken worden. Alles wat er maar een beetje slecht uit zag is onderhande genomen. Ook zijn er bij de bevestigingspunten, waar het subframe aan de auto zit, ter versteviging plaatjes staal van 2 mm dik ingelast.

Daarna het subframe teruggeplaatst. Het ziet er weer als nieuw uit.