Vering

De vering van de Glider is afwijkend van wat we normaal gesproken gewend zijn. Dit type vering is gebruikt in verschillende auto's van het BLMC concern, zoals de classic mini en ook de "moderne" MG-F.


Het systeem blinkt uit door z'n eenvoud. Als de auto een hobbel tegen komt, dan wordt door de beweging van het voorwiel een met vloeistof gevulde bal, met rubber membraan, ingedrukt. Via een buis wordt de vloeistof naar het achterwiel geperst, waar ook zo'n bal zit. Deze zet uit, waardoor de auto horizontaal blijft. Het zelfde werkt ook andersom met het achterwiel. Op een vlakke weg of bij meerdere hobbels is de auto in evenwicht en dus ook horizontaal. Op deze wijze zijn de beide rechter wielen met elkaar verbonden en ook de beide linker wielen. Links en rechts is dus gescheiden. Doordat in de bollen kleppen zitten, zijn schokbrekers ook niet nodig.

 

 

 

 

Omdat het subframe vervangen moest worden, moest ook het veersysteem losgehaald worden. Daarom moest de vloeistof afgetapt worden. Dat gaat via de twee vetieltjes onder de motorkap. Let daarbij op, want de druk die er op staat is hoog!

Het weer vullen van het systeem was een probleem. Via het ventieltje moest er weer vloeistof ingeperst worden. Dit met een druk van 14 bar. In de boekjes staat overal, ga er mee naar de dealer. Maar ja, een oldtimer? Op internet staan wel speciale pompen hiervoor, maar die vind ik duur voor die ene maal dat je ze gebruikt.

Als goede doe het zelver heb ik zelf wat in elkaar gefrutseld met behulp van een hogedruk reiniger. Een plastic flesje waar de bodem van afgesneden is heb ik op de kop aan de inlaat vastgemaakt. Aan de uitgaande zijde heb ik een bandenpomppistool gemonteerd. Dit werkt uitstekend. De boel opgepomt, totdat er 33 cm werschil zit tussen de onderkant van het spatbord en het midden van de as.

 

Toen de vering weer aangesloten was, bleek de leiding van linksvoor naar linksachter te lekken. De vloeistof spoot er uit. Deze leidingen zijn niet meer nieuw te koop en gebruikt zijn ze vaak al "voorgeroest". Een stuk koperen waterleiding bood oplossing. Een deel van de buis werd hiermee vervangen. Aan één zijde gesoldeerd met een sokje, die iets geruimd moest worden. Aan de andere zijde, waar een originele wartel op zit, een kraag op getrompt. De leiding in de goede vorm gebogen met een buigijzer.